Affiliate kan skapa nya kunder även inom tjänstesektorn

Affiliate förknippas främst med E-handel men kan även appliceras inom tjänstesektorn. Ett sätt för tjänsteföretag att hitta nya kunder på ett mycket kostnadseffektivt sätt.

Som tjänsteföretag, och inte minst lokalt tjänsteföretag, kan affiliate låta avskräckande. Men samtidigt kan det vara ett sätt att få nya kunder – och enbart betala när man verkligen får det.

Målaren som ville ha fler kunder (Fiktivt exempel)

Om en målare på Södermalm försöker etablera sig och få fler kunder kan annonsering ske i dagspress, bussreklam köpas eller radioreklam produceras. Men det går även att jobba med affiliate vilket ofta är mer lönsamt. Har man de tekniska kunskaperna kan systemet med affiliate byggas upp själv men de flesta går via en tredjepart. Tack vare detta skapas även en säkerhet gällande att man ska kunna lita på varandra.

När målaren har lanserat sitt program kommer det fungera på följande sätt:

Personer som har hemsidor, bloggar eller jobbar med social media kan skriva om målare och i denna text länka till just detta måleri på Södermalm. Det behöver alltså inte vara utformat som reklam utan kan exempelvis vara listor på lokala målerier eller prisjämförelser.

Länken till måleriet är en affiliatelänk vilket betyder att den är spårbar. När en besökare till bloggen klickar på länken kommer besökaren komma till måleriet. Men det som även sker är att cookie i webbläsaren spårar IP-numret. Skulle en offertförfrågan skickas iväg till denna målare kan man alltså dra slutsatsen att bloggägaren skapat konverterande trafik till måleriet.

Betalning per förfrågan – eller jobb

Målaren kan även välja hur betalning ska ske. Ett sätt är att betala en mindre summa för varje offertförfrågan som kommer in. Det kan exempelvis vara att en betalning utgår på 25kr för varje offertförfrågan som gäller ett arbete på Södermalm eller närliggande stadsdel.

En nackdel är däremot att detta kan ”uppmana” till fusk. Den som vill tjäna lite extra skapar fejkade mailkonton och skickar in påhittade offertförfrågningar. På detta sätt kan personen få 25 kr per förfrågan. Men något jobb kommer aldrig att beställas.

Det kan då vara bättre att enbart betala ut en provision i det fall ett arbete verkligen blir av. I dessa fall bör ersättningen vara betydligt större än 25 kr. Det kan vara procent eller fast summa. Exempelvis skulle det kunna vara att en provision ges på 250 kr varje gång ett jobb skapas.

Den stora fördelen med denna marknadsföringsväg är att man som företagare inte betalar något så länge inte konverterande trafik skapas till sidan. Att sedan betala för en ny kund skulle nog de flesta företag tänka sig göra.

5 feb 2019