Landningssida - det nya sättet att sökmotoroptimera

Traditionell sökmotoroptimering innebär att man arbetar med en befintlig hemsida och ser till att den rankar bättre, i till exempel Google (men kan även vara i Yahoo eller Bing). Vilka ord man vill att hemsidan ska ranka på beror vilken verksamhet det aktuella företaget erbjuder (självklart kan man även optimera personliga hemsidor, men här fokuserar av på kommersiell verksamhet i första hand).

Ett problem många företag har är att man erbjuder ”för många” tjänster. Problemet är då ur optimeringssynpunkt – det kan helt enkelt vara svårt att optimera en hemsida för flera olika sökord. Det kostar både tid och pengar och det kan vara en ganska komplicerad process.

Smartare optimering med en landningssida

Ett alternativ till detta är att skaffa en så kallad landningssida. En landningssida är en specialbyggd hemsida som fokuserar helt på ett enskilt sökbegrepp; en enskild del av verksamheten.

Det kan till exempel röra sig om en byggfirma i Malmö som vill synas på begreppet badrumsrenovering då man anser att företaget inte riktigt levt upp till sin potential på det området. Man har mycket att erbjuda men når inte fram till kunderna via de tradintionella kanalerna. Eftersom man är lokaliserade i Malmö vill man enbart ha kunder från det området och väljer därför sökbegreppet ”badrumsrenovering Malmö”.

Man anlitar då en SEO-firma och ber dem bygga en landningssida som handlar om just badrumsrenovering i Malmö. Landningssida är i princip en förenklad version av företagets officiella hemsida – man har med sina logga, kontaktuppgifter och texter som ingående beskriver företagets verksamhet (hur personlig man gör landningssidan är upp till företaget som beställer den).

Men: landningssidan fokuserar alltså på ett enskilt arbetsområde, i detta fall badrumsrenovering i Malmö. Det är det som är det fina i kråksången.

URL, titel och allt annat anpassas efter sökbegreppet

Rent tekniskt så börjar man med att hitta en passade adress (URL) för hemsidan, och såväl badrumsrenovering och Malmö bör finnas med där. Sedan ser man till att sökbegreppet ”badrumsrenovering Malmö” finns med i alla nyckelelement för optimering på landningssidan. Vi ska inte gå in alltför detaljerat på den biten men det rör sig om titeln på sidan och de olika rubrikerna (H1, H2 och så vidare).  Givetvis finns även sökbegreppet med naturligt i de texter man skriver på sidan.

Kort och gott, landningssidan skräddarsys för att ranka på ”badrumsrenovering Malmö” i Google och andra sökmotorer.

Fördelar med en landningssida

Förutom att landningssidor är effektiva ur optimeringssynpunkt så är de även bra när det gäller konvertering – det vill säga, de ger kunder.

Som redan nämnts byggs dessa sidor runt ett visst sökbegrepp och det ger trygghet och trovärdighet för besökarna. Om vi fortsätter med exemplet med badrumsrenovering i Malmö så kommer den person som gör en sökning på det begreppet och klickar sig vidare till den aktuella landningssidan utan tvekan känna att han eller hon hamnat helt rätt.

Man känner direkt att man hamnat hos ett företag som är experter på badrumsrenovering som finns i Malmö. När man får klar och tydlig information från en pålitlig aktör inom branschen är steget till ett köp eller en begäran om att få en offertförfrågan inte långt.

19 jun 2017