Ny teknik gör den tunga trafiken säkrare

Den tunga trafiken sover aldrig. Lastbilstransporter är ute på våra vägar 24 timmar om dygnet 365 dagar om året.

Men detta innebär givetvis stora risker. Är en tung lastbil inblandad i en olycka så kan det ge katastrofala följder. Den mänskliga faktorn är en avgörande faktor i runt 90 procent av alla trafikolyckor på våra vägar.

En trött förare och en osäker, gammaldags lastbil är en tickande bomb på våra vägar, därför är säkerheten mycket i fokus i dagens utveckling av lastbilar. Därför arbetas det hårt bland lastbilstrafikanter när det gäller att hjälpa förarna att se mer, att ha få en bättre körmiljö.

En ständigt pågående modernisering

Krockkuddar, alkolås och andra säkerhetsanordningar är standard idag och tas för givet i dagens seriösa tunga trafik. Här går vi igenom några av de senaste årens tekniska nyheter som gör motorvägar och landsvägar säkrare för både yrkestrafikanter som ”söndagsförare”.

  • Effektiva bromsar. Dagens moderna bromssystem är elektroniska och möjliggör mjukare inbromsningar, kortare stoppsträcka och inte minst bättre stabilitet och väghållning.
  • Främre underkörningsskydd. Denna innovation har räddat många liv i trafiken. Vid kollision med en personbil framifrån bildas en ramponeringszon, med ett djup på 200 mm, som skyddar både förare och eventuella passagerare i bilen.
  • Stabilitetsstöd. Många nya lastbilar på marknaderna har ett elektroniskt stabilitetsstöd som aktiveras när lastbilen sladdar eller löper risk att välta. Systemet motverkar de starka sidokrafterna, rätar upp lastbilen och hindrar den från att välta.
  • Bättre sikt åt alla håll. Tekniska finesser i all ära, men fri sikt är givetvis grundläggande för all säkerhet i trafiken. Större glasytor, starkare och effektivare vindrutetorkare och nya, mer visuellt tillgängliga backspeglar är detaljer som ständigt utvecklas på nya lastbilar.
  • Intelligent teknik. Här finns massor av exempel som gör körandet enklare för alla förare. Aktiva farthållare reglerar avståndet till framförvarande fordon och minskar risken för krockar vid snabba stopp i trafiken. Många av dagens lastbilsmodeller har också en så kallad start-i backe-hjälp, en bra hjälp om föraren behöver starta lastbilen i en uppförsbacke.
  • Dynamisk styrning, VDS. Detta är en liten elmotor, som känner av hur föraren kör och går in och korrigerar och gör lastbilen lättare att styra.
  • Skönt klimat i förarhytten. Är det för varmt eller kallt för föraren stiger irritationen och koncentrationen på själva körandet blir sämre. En elektronisk klimatanläggning håller koll på temperatur och luftfuktighet och hjälper till att skapa en behaglig komfort och minskar risken för misstag i körningen.
  • Maximal körbarhet. Dagens intelligenta och moderna växlingssystem sköter växlingen så att föraren kan ha full fokus på allt som händer runt omkring honom på vägen.
  • Bullernivå. Buller skapar stress i lastbilshytten. Olika aerodynamiska utformningar, elektroniska ljuddämpare och bättre isolering är detaljer som ständigt utvecklas för att föraren ska kunna köra lastbilen i en lugn och trygg miljö.
  • Energiabsorberande hytt. Då och då är trots allt olyckan framme. Välter lastbilen eller är inblandad i en kollision framifrån så flyttas energin bakåt tack vare en förstärkt hyttkonstruktion. Detta gör att utrymmet i hytten är tillräckligt stort för överlevnad när det smäller.
  • Elektroniska topografiska system. Ett exempel är Volvos I-See, som memorerar vägens topografi. Informationen sparas i en central databas och därefter kan hjälpa nästa lastbil att köra säkrare och spara bränsle.
  • Genomskinliga lastbilar. Det allra senaste, utvecklas just nu av Samsung. Med hjälp av en kamera och digital skärm längst bak på bilen kan bakomvarande förare se hur trafiken ser ut framför lastbilen och på det sättet undvika livsfarliga omkörningar. Det är dock osäkert om detta system någonsin kommer att användas på vägarna.

Som synes, utvecklingen går starkt framåt hela tiden. Vi kommer säkert att få nya tillfällen att återkomma till de senaste säkerhetsinnovationerna för lastbilar och tung. Mer om trafiksäkerhet kan du läsa hos NTF.

26 aug 2016