Fokusera på få sökord och få fart på trafiken

Det är inte lätt att lyckas med den digitala marknadsföringen. Trots att du har jobbat hårt med din hemsida så är det få kunder som hittar till just ditt företag och de som vill hittar fram så blir det sällan något köp.

Inte minst sökmotoroptimering är svårt – det finns många fallgropar och det är inte alltid lätt att veta när man hittat rätt – trots all statistik som man kan få fram med några få klick.

Ett vanligt misstag som många företagare gör i sitt SEO-arbete är att sprida ut sitt budskap för brett – att inte fokusera ordentligt på de viktigaste sökorden.

Rätt budskap vid rätt tillfälle

Grundläggande inom SEO är att synas på rätt sökord med rätt budskap vill det rätta tillfället. Det är det absolut bästa sättet att konvertera besökare till kunder – det vill säga att få till ett köp. I dag säker upp till 89% av de potentiella kunderna på sökmotorerna (i Sverige nästan enbart Google).

Det gäller alltså att synas på sökmotorerna – men lätt är det inte. Eftersom det är så många som idag jobbar med optimering så är konkurrensen stenhård. Är du till exempel tandläkare så är det mycket svårt att komma upp på sökfrasen ”tandläkare” eller ”tandläkare Stockholm”. Det finns mängder av större kliniker och mindre privattandläkare som siktar på förstasidan på dessa ord.

Lokala sökord är effektiva

Ett bra tips är att, i alla fall till en början, fokusera på ett eller ett fåtal sökord. Om du är tandläkare i Stockholm så blir optimeringen effektivare och enklare om du istället riktar in dig lokalt.

Söker du kunder norr om stan eller har du kliniken i Solna? Tandläkare Solna. Har du kontor i Vasastan – ”tandläkare Vasastan”. Visst, dessa sökord har färre sökningar, men dina chanser att få en bra ranking, kontakt och en konvertering är betydligt större. Det finns exempel på tandläkare som har utökat sin affärsverksamhet på ett fantastiskt sätt med hjälp av mer lokala sökord.

Tydligt fokus på mindre sökord

En annan variant är att fokusera mer på någon specialitet inom branschen. ”Tandimplantat”, ”tandbrygga”, ”tandblekning” - möjligheterna är oändliga för en kreativ tandläkare som vill utöka sin verksamhet. Det går förstås även att kombinera de båda varianterna – ”tandimplantat Stockholm” är inte lika stenhårt konkurrensutsatt som ”tandläkare Stockholm”. Bygg upp specifika sidor som är fokuserade på en specialitet och rikta optimeringen mot just det ord du har valt.

Satsa till en början på ett eller ett par sökord som du känner att du kan nå resultat på för att sedan utöka. Genom att fokusera på ett fåtal sökord eller sökfraser och ser till att besökarna får rätt information så ökar du möjligheterna till konvertering. På det sättet kan du fånga in potentiella kunder som tydligt är intresserade av just den tjänst eller produkt just du erbjuder.

5 aug 2016