Det har hänt en del med nya ärendehanteringssystem för fastigheter

Vår fastighetsskötare hade ett spiralblock på väggen som sitt ärendehanteringssystem för fastigheter. Det gick ju som det gick. Man hade inte en aning om vad som hände eller om han sett det.

Stefan, fastighetsskötaren, var ju en bra karl och han ville göra bra ifrån sig. Men de där lapparna som han rev av från spiralblocket blev ibland bara hopknycklade och bortglömda på kafferasten.

Ingen visste om han sett problemet och man visste ännu mindre om det var någon åtgärd på gång. Ibland var det ju gemytligt för man hade alltid något att prata om, men oftast blev han bara sur för att man tjatade och han inte kunde ge besked.

När det kom ett nytt ärendehanteringssystem för fastighet

Stefan blev faktiskt på bättre humör med ett nytt ärendehanteringssystem för fastighet som togs i bruk. Det var lättare för honom att hålla koll, för allt han behövde göra var att använda ett övergripande system där alla händelser - anmälningar, åtgärder och status fanns registrerade.

I stället för att undra om rörmokaren varit där och åka ut till fastigheten och kolla kunde han enkelt konstatera att jobbet var utfört och fakturan på väg. Planeringen av underhåll blev också enklare när han fick en sammansatt bild i stället för alla lösa lappar som skulle in i pärmar. Visserligen blev det mindre att prata om när man möttes, men att han hade besked att lämna tog bort hans vresighet och det blev ett trevligt möte i stället.

22 aug 2021