Nya bilar är lättare att trimma
Du minns säkert ungdomens glada dagar då pojkar la sig på rygg under sin moped för att meka och försöka få denna maskin att nå en högre hastighet. Det kunde ske genom att borra i kolven, det kunde ske genom dyra trimkit och det kunde ske genom, aningen oortodoxa metoder, som att fila ekrarna. Jakten på högre fart var lika viktigt som att köra mopeden och i ärlighetens namn så spenderades förmodligen fler timmar med en skiftnyckel i handen än sittande på sadeln.
Att köra fort, att känna en snabb acceleration eller att kunna föra ett fordon snabbt - men under kontroll - i sidled är tilltalande; det är inte en fråga för vare sig kön eller ålder. Men, det är en fråga om vilket typ av fordon man äger. Eller? Inte nödvändigtvis. Många personer som kommit upp i åldern tar för givet att den trygga bil de har - en Volvo, en Mercedes, en BMW, eller en Volkswagen - har den kapacitet den har; den går inte att köra snabbare och den har de egenskaper som kommer på köpet. Trygg, stabil, säker - men ganska trög och ganska tråkig att köra.
Tror man det - ja, då är det dags att minnas ungdomens trimmande igen. Faktum är nämligen att alla dessa bilar är fullt möjliga att trimma och ge en högre kapacitet, bättre toppfart och avsevärt mycket snabbare acceleration. Detta genom en motoroptimering.
Genomför en motoroptimering och ta din bil till nästa nivå
Trimma alltså, då är det bara att kränga på sig blåstället, ta fram verktygslådan, spotta i näven och öppna huven då? Nej, det fina är att dagens moderna bilar inte kräver några ingrepp under huven. i och med att de styrs av programvaror så är det i dessa som själva trimningen sker.
Enkelt förklarat så kontaktar du ett företag som erbjuder tjänsten om motoroptimering och ser därefter hur de tar sig in i mjukvaran, finjusterar i denna och ställer in en högre effekt på hela bilen. En motoroptimering idag innehåller alltså inga oljiga händer - den sker med hjälp av teknik.
Är en motoroptimering laglig?
Ja, det hela handlar om att nå bilens fulla kapacitet. De flesta bilar är inställda så attd e ligger väl inom gränsvärdena för vad de “klarar av “. En finjustering flyttar, helt enkelt, fram prestandan. En motoroptimering kan erbjudas av tillverkaren av bilen - exempelvis BMW har börjat med detta.
Det finns dock en svårighet som man bör veta om. Trimmar du bilen på detta sätt så måste du anmäla dig för en registreringsbesiktning. För att denna ska godkänna så krävs det att denna motoroptimering är godkänd av tillverkaren. Här kan problem uppstå - även om det är möjligt så är det svårt att få detta godkännande. Det många gör är att man inte anmäler sin motoroptimering då den är i stort sett omöjlig att upptäcka. Använder man lösningar som är certifierade och typgodkända så finns inga problem.
Om man däremot använder andra lösningar så kan det bli problematisk i en fråga om bilen går sönder och Försäkringsbolaget startar en utredning. Se till att välja rätt företag och se till att alltid använda typgodkända lösningar.
Andra inlägg
- Förebygg med ett pålitligt inbrottslarm i Stockholm
- Ett trådlöst kassasystem som fungerar
- IT-konsultbolag i Stockholm för din verksamhet
- Vitsen med att laga mobil i Solna
- Uppgradera din programvara
- Programvara - tips och råd till företag
- Ett komplett säkerhetssystem
- Lösningar för säkerhetsinstallationer
- Måttbeställda plisségardiner för både insyn och mörkläggning
- Få det att flyta smidigare med en rullbana